Gumi méretek jelentése, magyarázata (táblázattal, képpel)
Mindenkit, akinek autója, motorja van, érint a gumivásárlás kérdése. Ilyenkor rengeteg kérdés merül fel, például, hogy milyen kerék méret lenne megfelelő az adott gépjárműre, vagy hogy egyáltalán mikor kell/érdemes gumit cserélni. Új gumiabroncsaink megvásárlása – főleg elsőre – nem tűnik olyan egyszerű küldetésnek, mint amikor az ember leszalad a boltba kenyérért, és többen talán kissé elbizonytalanodnak az abronccsal kapcsolatos számok, méretek kavalkádjától. Nem kell azonban megijedni, mi most mindenkit eligazítunk a gumi méretek útvesztőjében!
Mit jelöl a gumi méret?
A gumik oldalán mindig található egy hosszú, betűkkel kiegészített számsor, mely az abroncs részletes adatait jelöli. Ez a kód informál bennünket mindenről: a profil méreteiről, a belső konstrukcióról, a felni átmérőjéről, a terhelési- és súlyindexről. Ezekre az információkra mindenképpen szükségünk lesz vásárláskor, azonban mielőtt kiderítjük, mi a gumiabroncs méretek jelentése, ne feledkezzünk meg a nulladik kérdésről: egyáltalán mikor van szükség új gumikra?
Mikor kell gumit cserélni?
A téli gumi és a nyári gumi cseréjének szükséges és ideális feltételei remélhetően már mindenki számára ismertek, erről csak néhány szót ejtenénk. Tartós 7 fok alatt aktuális a téli gumiabroncs felszerelése, tartós 7 fok felett pedig értelemszerűen a nyárié. A szakemberek osztatlanul egyetértenek abban, hogy jobban megéri két szezonális garnitúra használata, mintha csak a télit használnánk egész évben, vagy ha négyévszakos gumi mellett döntenénk. Egyik opció sem annyira biztonságos, hosszú távon pedig nem is annyira kifizetődő, mint évente kétszer lecserélni az abroncsokat. De mikor kell újat vásárolni?
Új abroncsok vásárlása
A hatósági előírások szerint a gumik személyautók esetében 1,6mm, a teherautó abroncs oknál 3mm mélységű mintázatig használhatók. Fontos, hogy ennek a minimális profilmélységnek a futófelület teljes szélességében el kell érnie az említett értékeket. Majdnem az összes gumiabroncson megtalálhatóak a mintaárokban az úgynevezett kopásjelzők, melyek helyét a gumi vállrészén kis nyíllal, háromszöggel, vagy a TWI betűkóddal (Tread Wear Indicator) jelölik. Ha az abroncsok olyannyira elkoptak, hogy a kopásjelzők már elérik a futófelületet, az életveszélyes balesetek elkerülése érdekében azonnal ki kell cserélni azokat.
Ezek tehát a hivatalos számok, a gyakorlatban azonban már célszerűbb ennél hamarabb leváltani a gumikat. Egy 1,6 mm-ig lecsökkent mintázat már messze nem biztonságos, hiszen teljesen elkopott profil esetében, vizes úton a duplájára (!) is megnőhet a fékút hossza az új gumiabroncs fékútjához képest. Ilyenkor a mintaárkok kis mélysége miatt a gumi nem tudja maga alól elvezetni a vizet, így felúszik azon, ezzel pedig létre is jön a rettegett „aquaplaning” jelenség. Személygépkocsik nyári abroncsainál 2mm, (széles méretek esetében 3mm,) téli gumiknál pedig 4mm profilmélység elérésénél már ajánlott lecserélni az abroncsokat. Téli abroncsok esetén azért ajánlott valamivel hamarabb váltani, mert egy kopott gumin a lamellák már kevésbé rugalmasak, így havon sokkal kisebb fékező- és húzóerőt képesek kifejteni.
Természetesen, ha az autógumit valamilyen helyrehozhatatlan károsodás érte, akkor haladéktalanul le kell cserélni a mintázat mélységétől függetlenül!
Vehetek csak két új gumit? Mik az erre vonatkozó szabályok?
A hivatalos, hatósági előírások szerint az autó négy gumiabroncsának ugyanolyan méretűnek és szerkezetűnek kell lennie, a mintázatnak viszont csak tengelyenként kell egyeznie, vagyis az első és hátsó gumik mintázata eltérő lehet. Az azonos méret alól kivételt képeznek azok az autók, melyeket más első és hátsó gumimérettel homologizáltak (nagyobb teljesítményű luxusautók, sportautók).
Amennyiben csak két gumiabroncsot cserél, érdemes az új (vagy nem annyira kopott) gumikat a hátsó tengelyre szerelni, mert ez a verzió vészhelyzetben jobb úttartást eredményez, különösen nedves útfelületen. Ilyenkor egy váratlan manőver vagy vészfékezés esetében a gépjármű ideiglenesen kormányozhatatlanná válhat, de megtartja helyzetét és menetirányát. A kocsi stabilitásáért mindig a hátsó kerekek felelősek, így ha azok elvesztik tapadásukat, az autó elkerülhetetlenül megperdül, egy ilyen szituációval pedig jóval nehezebb megbirkózni, mint egy rövid, átmeneti kormányozhatatlansággal.
Amennyiben azonban nem csak a hatósági előírások nézőpontjából, hanem biztonsági szempontból is vizsgáljuk a gumicsere kérdését, a legkisebb kockázatot végeredményben mindenképpen a szett teljes váltása jelenti. A különböző kopottságú és mintázatú gumiabroncsok egyértelműen kihatnak a gépjármű stabilitására és irányíthatóságára, ezért amennyiben van erre lehetőség, érdemes mind a négy gumit egyszerre lecserélni.
Gumi méretek magyarázata
Most, hogy tisztáztuk mikor szükséges új gumikat vásárolni, illetve mik az ezzel kapcsolatos tudnivalók, vissza is érkeztünk az eredeti kérdéshez: melyik abroncs a megfelelő és adott gumi méretek mit jelentenek? Nézzük meg egy konkrét példán keresztül, hogy melyik rész mit jelöl pontosan!
Legyen a példa méret 195/55 R 16 87V. Ez így elsőre nagyon hosszúnak és zavarosnak tűnhet, de az autógumi méretek értelmezése nem olyan bonyolult, mint amilyennek elsőre tűnik.
Az első szám a 195, ez a profilszélesség mm-ben meghatározva, ilyen széles tehát a futófelület.
A perjel másik oldalán lévő 55 a profilarány jelölője, tehát ez a szám a profil magasságának és szélességének az arányát fejezi ki. (Vagyis 195 mm 55%-a az abroncs magassága.)
Amennyiben ez az arányszám kicsi, abból következik, hogy az oldalfal alacsony, emiatt pedig az abroncs a kanyarokban jobb tapadással teljesít.
Az „R” betű a belső konstrukcióra utal, vagyis a radiálabroncsot jelöli, napjainkban már csak ilyen gumi található a forgalomban (kivéve a munkagépeken).
A 16-os szám a belső átmérő hüvelykben (hüvelyk = inch = col = ”) megadott méretét jelenti, azaz ebben az esetben csak egy 16 colos felnire illeszkedik a gumi.
Az abroncs méretek utolsó előtti jelölése a terhelési index szám (kerekenként) a betű utána pedig a sebességindex: tehát a maximális súly a maximális sebesség mellett. Ennek a jelkombinációnak az értékeit ki lehet olvasni a táblázatokból.
Amennyiben ez elsőre még egy kissé zavarosnak hangzik, az új abroncsok vásárlását megkönnyítendő, méret szerinti gumikereső is segíti az eligazodást a témában.
Sebesség index, terhelési index táblázat
A
Amik még hatnak a kerékre
Tárolás
A gumiabroncs nem autónk legolcsóbb alkatrésze, megéri vigyázni rá!
A hosszabb élettartam és a balesetek megelőzése érdekében érdemes figyelmet fordítani a leszerelt abroncsok átvizsgálására és megfelelő tárolására. Így nem a következő gumicserénél szembesülünk a meglepetéssel, hogy az előzőleg leszerelt gumik hibásak, esetleg a tárolás alatt sérültek lettek, vagy ne adj’ isten a pihenőidőidejükben felszerelhetetlenné deformálódtak. A korosabb abroncsok alapos átvizsgálása kiemelkedően fontos. Sajnos ez a probléma sok magyar gépjárműtulajdonost érint: a Bridgestone statisztikája alapján Magyarországon egy abroncs szettel átlagosan 50 000 - 60 000 kilométert is megtesznek, míg a nyugat-európai autósok fele ennyi használat után már új gumikat szereltetnek autóikra.
Ha tárolásról van szó, a gumihotel egyre népszerűbb szolgáltatásnak számít, ez főleg azoknak jó megoldás, akik nem tudják otthon szakszerűen tárolni abroncsaikat.
Amennyiben Önnek van lehetősége otthon, megfelelő körülmények közt tárolni gumijait, a következőkre érdemes figyelni:
1. Hőmérséklet, páratartalom
Az gumiabroncsokat -5 és 25°C közötti hőmérsékleten, lehetőleg száraz és valamelyest szellős helyen tároljuk. Közvetlen napfény és ózonsugárzás ne érje őket, mert ezek negatívan hathatnak az abroncsok tartósságára. Továbbá a kerekeket a radiátoroktól, kazánoktól (vagyis hőforrásoktól) amennyire tudjuk, távol helyezzük el, olyan ponton, ahol a levegő páratartalma nem haladja meg a 70%-ot.
2. Felni
Lehetőség szerint a gumikat felnin tároljuk! Így az abroncsok tetszőleges módon tárolhatók, sőt, akár több kerék is egymásra pakolható, a tárolás ideje alatt pedig nem kell rendszeresen forgatni őket. (A következő gumicserénél viszont mindenképpen célszerű ellenőriztetni az abroncsok nyomását.) Abroncsainkat felni nélkül ne tároljunk a szabadban! Az udvaron egymásra halmozva tárolt gumik deformálódhatnak, később felszerelve az autó vibrációját idézhetik elő menet közben.
3. Pozíció
A tárolási pozíciónál fontos megkülönböztetni a kerékre szerelt és a felniről leszerelt abroncsokat. A komplett kerekeket nem állítva, hanem egymásra fektetve (maximum 4db egyszerre), esetleg függesztve érdemes tárolni. A leszerelt gumikat azonban állítva és rendszeresen forgatva ajánlott eltenni. Felni nélküli gumikat egymásra fektetni (vagy felfüggeszteni) a már említett deformációk miatt nem jó ötlet.
4. Tisztaság
A téli abroncsok betárolása előtt érdemes lehet vízzel lemosni a gumikat, hogy a szennyeződéseket és a maró sómaradványokat eltávolítsuk. Ezt követően szárítsuk meg őket. Nem hátrány egy nyári abroncsgarnitúránál sem, ha tisztán tesszük el a következő szezonig, de a télinél fokozottan javallott a mosás a só maró hatásának elkerülése miatt.
Levegőnyomás
Az abroncsok nem megfelelő levegőnyomása számtalan negatív következményt okozhat. Az első és legfontosabb mindenképpen a fokozott balesetveszély, elégtelen nyomás esetén ugyanis romlik az úttartás, egyes esetekben a sofőr akár el is veszítheti a kontrollt járműve felett. A balesetveszélyen felül a nem megfelelő nyomás hatással van a gördülési ellenállásra is, ami megnövekedett üzemanyag fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást okoz. Ne feledkezzünk meg továbbá a helytelen guminyomás okozta fokozott és rendellenes kopásról, ami az abroncsokon keletkezik, ezzel jelentősen csökkentve azok élettartamát.
(Ezen felül, ha eltérünk az optimális abroncsnyomástól, határozottan csökken a menetkomfort is.) A gumik nyomását érdemes kéthetente, illetve minden nagyobb út előtt ellenőrizni. (A pótkeréken is!)
De honnan tudhatjuk, hogy mi a megfelelő guminyomás?
Az ideális guminyomás autó szerint, kerék méret szerint változik. Azt, hogy milyen kereket lehet és kell adott járműhöz használni, a gyártó szabja meg. Az ajánlást a kocsi gépkönyvében, néha a kesztyűtartóban, a sofőroldali ajtó tövében, a váltó vagy a kormány mellé ragasztott matricán találhatjuk meg. A legtöbb járműnél egy táblázatot van feltüntetve, főleg abban az esetben, ha váltóméretű gumiabroncsok használata is engedélyezett az autón. Ebből a táblázatból pontosan kiolvasható az megfelelő méretű felnihez-abroncshoz tartozó ideális guminyomás. A nyomást mértékét ’bar’-ban vagy ’psi’-ben jelölik. A gyártók ajánlásai különbözhetnek, akadnak, akik megadják, milyen értékhatárok között a legideálisabb üzemeltetni az abroncsokat, de vannak, akik mindössze a megengedett legnagyobb guminyomást tüntetik fel. (A defekttűrő abroncsok esetében speciális a helyzet - ezeket inkább olyan gépjárművekben ajánlott használni, ahol beépített guminyomás visszajelző is található.)
Kerékcsavarok meghúzása
Apró, de nem elhanyagolható részlet még ebben a témában a kerékcsavarok megfelelő meghúzása. A csavar méretek, felni méretek autótípusonként változnak. A nyomás mértékéhez hasonlóan itt is elmondható, hogy a gyártók által megadott meghúzási nyomatékok a betartandóak. A sorrendet tekintve az egymással átlósan szemben található kerékanyákat, kerékcsavarokat kell egymás után megfelelően meghúzni. Ezek kézzel (érzés szerinti) meghúzása nem pontos, így üzembiztonsági szempontból érdemes nyomatékkulcsot használni. Ez az eszköz lehetővé teszi az ideális meghúzási nyomaték pontos és biztonságos betartását.
Cikkünkben természetesen minden érintett altéma tovább részletezhető, a főbb tudnivalókat azonban igyekeztük minél jobban és érthetőbben összefoglalni, hogy a legnagyobb biztonságban és komfortban készülhessen következő autóútjára. Reméljük írásunk minden gumi mérettel, abroncsokkal kapcsolatos kérdésére választ adott, amennyiben mégsem, forduljon hozzánk bizalommal telefonon, minden szakmai kérdést igyekszünk legjobb tudásunk szerint megválaszolni!
Ha új abroncsok vásárlását tervezi, webáruházunkban rendelkezésére áll egy autógumi kereső is, mellyel könnyen megtalálhatja a legmegfelelőbb nyári és téli gumikat gépjárműve számára.
Biztonságos és élvezetes autózást kívánunk!
A gumitrend.hu szakértői csapata